بهمن شهوندی سپید موی کوهستان ایران، بنیانگذار صعودهای زمستانی در ایران و شاگرد ممتاز کلاس­ های مربی­ گری "پتر هابلر" اتریشی است.

زندگی شخصی

بهمن شهوندی متولد سال 1323 است. او از اولین کوهنوردان حرفه‌ ایی و مربیان کوهنوردی ایران است که زیر نظر "پتر هابلر-که در عکس رو به رو نمایش داده شده است-" و هیاس نوشل" از مربیان بنام اتریشی دوره‌­های مربی­گری را گذرانده­ است. وی در این دوره­‌ها شاگرد ممتاز کلاس بوده است و موفق به دریافت کلنگ طلایی از سوی پتر هابلر اتریشی و نشان مخصوص کلوپ آلپن اتریش شده­ است.

بهمن شهوندی مردی بسیار خوش اخلاق و خوش زبان و با تجربه در کوهنوردی ایران می­باشد. بسیاری شهوندی را بنیانگذار صعودهای زمستانی در ایران می‌دانند. او فعالیت­‌های زیادی در زمینه ساخت پناهگاه در کوهستان­‌های کشور و ترویج ورزش کوهنوردی انجام داده است.

فعالیت­ها

عضویت و دبارت کانون کوهنوردان تهران و تولید محتوای آموزشی تحت عنوان هیئت تحریره برای بولتن کانون کوهنوردان تهران تنها بخشی از فعالیت­ های بهمن شهوندی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ ورزش کوهنوردی در ایران است. او در ساخت پناهگاه اول علم چال که در اثر بهمن در سال ۱۳۵۰تخریب شد و اکنون سکوی آن بجای مانده است، حضوری فعالی داشته است. به علاوه در همین سال تلاشی را در راستای تشکیل مجمع عمومی سازمان­های کوهنوردی و ترتیب صعود همگانی به قله توچال 1350 انجام داده است.

بهمن شهوندی طراح و سازنده جانپناه های پیش ساخته (فلزی) در سالهای 1359 و 1360 (حدود صد عدد) که بیشتر آنها در کوه های نقاط مختلف ایران به وسیله هییت های استان ها نصب و بهره برداری شد. جانپناه­هایی مثل سیاه سنگ و خرسان منطقه علم کوه، غربی سبلان و .... وی بانی و سازنده پناهگاه سیمرغ در جبهه غربی دماوند 1374، این پناهگاه یکی از محکم ترین و بهترین و اصولی ترین پناهگاه های ایران است که به همت و تلاش و هزینه شخصی او و دوستان کوهنوردش ساخته شده است.

شهوندی واحد تولیدی اسپرت کوه را راه اندازی کرد تا بتواند لوازم کوهنوردی را با استفاده از بهترین تکنیک ها و تجارب تولید و عرضه کند. وی همچنین به عنوان مربی گروه کوه دانشجوی شریف سال­های زیادی به دانشجویان این دانشگاه اصول و اخلاق کوهنوردی را آموخت.

صعودها

بهمن شهوندی تمام کوه های ایران را به دقت و نکته بینی خاصی بررسی کرده و گزارش­ها و عکس­های فراوانی از آن­ها تهیه کرده است. صعود زمستانی تخصص اوست. شهوندی در سال 1344 برای اولین بار در زمستان به قله آزادکوه صعود کرد و پس از آن در طی دو سال برای صعود زمستانی سبلان برنامه ریزی کرد. در سال 1345 تا ارتفاع 4600 صعود کردند و در سال بعد از آن به قله رسیدند.

یکی از مهمترین برنامه­ها نخستین صعود زمستانی به قله های سیاهگوک و تخت سلیمان در منطقه علم کوه در سال 1347 بود. بهمن شهوندی که سرپرست این برنامه 13 روزه بوده است در این باره در دفتر خاطرات کوه‏نوردی "مش صفر" پس از پایان صعود، این طور می­نویسد:

اکنون که عازم مراجعت به تهران هستیم بنابر رسم معمول چند خط زیر را می‏نویسم. برنامه ما صعود زمستانی به قلّه تخت‏سلیمان بود که در یکی از صفحات قبلی همین دفتر در مورد راه آن شرح داده شده است. برنامه از این محلّ در تاریخ هفتم بهمن ماه چهل‏و‏هفت آغاز شد و تا مراجعت به همین نقطه سیزده روز طول کشید. بطور خلاصه این سیزده روز به شرح زیر گذشت.

یک روز صرف رسیدن به بنداربُن شد – در ساعت 5/9 شب روز سوم به پناهگاه(1) رسیدیم و یک روز در آنجا استراحت کردیم. از این محلّ طی چهار روز در چند گروه خود را به قلّه سیاه گوک رساندیم. یک روز از وقت ما در این محلّ صرف هم‏هوایی و مطالعه دقیق روی مسیری که در نظر داشتیم شد و از ساعت 9 صبح روز چهارشنبه شانزدهم بهمن ماه یک گروه چهار نفری حمله نهائی به قله آغاز کرد و بعد از شش ساعت و نیم تلاش موفق شد از سمت راست دندان اژدها به قلّه برسد و در ساعت هشت و نیم شب بر قرارگاه مستقر در قلّه سیاه‏گوک بازگردد. در تمام دقایق این روز این چهار نفر بوسیله چهار نفر دیگر که آماده هر نوع کمک در مقابل با حوادث احتمالی بودند تحت کنترل قرار داشتند. ارتباط بین این دو دسته بوسیله دو دستگاه (واکی تاکی) برقرار بود.

از خاطرات آن شب همین بس که تا ساعت چهار بامداد فردای آن همگی در یک چادر بزرگ جمع بودیم و جشن کوچکی در ارتفاع 4600 متری تشکیل داده بودیم.

پنجشنبه هفدم بهمن ماه در مراجعت به پناهگاه گذشت و روز جمعه ساعت شش بعدازظهر به بنداربُن رسیدیم و کوله‏پشتی‏ها را در همانجا گذارده و شبانه به منزل میرزاآقا رفتیم و روز شنبه نوزدهم به رودبارک رسیدیم.

اینها که شرح داده شد تنها فهرست برنامه‏ی ما بود. سعی خواهیم کرد آن چیزهایی را که قالب و مایه اصلی برنامه ما بود در فرصت مقتضی برنظر اجماع کوهنوردان برسانیم تنها به این منظور که در حدّ این برنامه برداشتهای معقول در پیشبرد و توسعه صحیح این ورزش که یکی از خواستهای اصلی گروه صعودهای زمستانی است به عمل آید. من در وضع فعلی دیگر نمیتوانم چیزی به این خطهای کج و معوج اضافه کنم تنها افراد شرکت کننده در این برنامه را معرفی می‏کنم و از آقای صفر نقوی که در تمام مدّت اجرای برنامه با ما همگام بود و زحمات صمیمانه‏ای را متحمّل می‏شد سپاس و تشکر دارم

افراد شرکت کننده از شش سازمان کوهنوردی بشرح زیر:

1-    آقای فریدون نجاح (مربّی فدراسیون کوهنوردی)

2-    آقای جلیل انفرادی

3-    آقای محسن عبدلی

4-    خاچیک ماردیروسیان

5-    آقای جمشید عبدالهی

6-    آقای علیرضا امان

7-    آقای محمّد شاه‏پسندی

و این افراد بودند که تنها در پرتو همگامی و صمیمیت توانستند موفق به انجام کاری شوند که حتّی فکر آن برای بعضی خالی از تعجب و شگفتی نبود و این چیزی است که ما همه کوهنوردان را به آن دعوت می‏کنیم و بعنوان پیام خود در اینجا بر کاغذ نقش کردیم و به آن اضافه می‏کنیم که:

بچه‏های کوچک ما هم می‏توانند کارهای بزرگ انجام دهند

گروه صعودهای زمستانی

سرپرست برنامه تخت‏سلیمان

بهمن شهوندی

21/11/47

وی همچنین در سال 1348 برای اولین بار صعود زمستانی به قله علم کوه از مسیر گرده المانها را برنامه ریزی کرد. صعود که به دلیل سقوط بهمن و فوت "فریدون نجاح" و "احمد فرزین نیا" ناموفق بود.